Tidligere udstilling: 1.2. - 21.6. 2020

Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser

Glemmebogen rummer mange kunstnere, og guldaldermaleren Johan Ludvig Lund (1777-1867) er en af dem. Men han fortjener bedre, for Lund spillede en vigtig rolle i det europæiske og danske kunstliv i første halvdel af 1800-tallet.

Lund. "Jomfru Maria med Jesusbarnet og den lille Johannes", 1832. Den Hirschsprungske Samling

Han var en af de få kunstnere, der modtog offentlige bestillinger, og han malede derfor store billeder fra danmarkshistorien til Christiansborg og en lang række altertavler til små og store kirker i hele landet. Samtidig fungerede han som portræt- og landskabsmaler og havde et imponerende internationalt netværk, der inkluderede kunstnere, digtere og intellektuelle som Caspar David Friedrich, J.C. Dahl, de tyske nazarenere og familierne Brun, Schiller og Humboldt. Som professor på Kunstakademiet uddannede han sammen med C.W. Eckersberg den generation af danske kunstnere, vi kender som guldaldermalerne. Mens Eckersberg er kendt som ”dansk malerkunsts fader”, har få imidlertid hørt om Lund, selvom han spillede en lige så vigtig rolle i samtidens kulturliv som lærer og kunstner.

I udstillingen Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser vil museets gæster møde værker af Lund, af hans venner i Danmark og Tyskland og af hans studerende. Udstillingen viser alle facetter af Lunds virke fra store historiemalerier med motiver fra antikken til portrætter, altertavler og landskaber. Netop med landskabsmaleriet satte Lund sit måske vigtigste aftryk med sin undervisning af kunstnere som J.Th. Lundbye, Louis Gurlitt, Christian Morgenstern, Vilhelm Kyhn og P.C. Skovgaard. Udstillingen er dermed en anledning til at møde gamle kendinge og glemte mestre og minde os om, at kunstkanonen er omskiftelig og til evig forhandling.

Udstillingen vises på Den Hirschsprungske Samling i efteråret 2019, og efter perioden på Ribe Kunstmuseum rejser den videre til Skovgaard Museet i Viborg, imens den til sidst vises i Tyskland på Museum Behnhaus Drägerhaus, Lübeck.

Udstillingen er støttet af

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Arne V. Schleschs Fond, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Dansk Tennis Fond, Den Hielmstierne-Rosencronske Stiftelse, Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Ernst og Vibeke Husmans Fond, Knud Højgaards Fond, Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond, Kulturministeriets Forskningsudvalg, Lektor Peer Rander Amundsens Legat, Lillian og Dan Finks Fond, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Spar Nord Fonden, Toyota-Fonden, William Demant Fonden.