30.9.-7.1.2024

Som brødre

Stor særudstilling om venskaber og konflikter i guldalderens kunstnerkredse.

Ny stor særudstilling om guldalderen åbner 30. september. Vi viser perler fra Ribe Kunstmuseums egen samling samt spændende værker fra Det nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, Statens Museum for Kunst og Thorvaldsens Museum. Udstillingen handler om de kunstneriske fællesskaber, der i første halvdel af 1800-tallet skabte en af de mest frugtbare perioder i dansk kunst, nemlig den såkaldte guldalder. Her blev København et europæisk kunstcentrum med kunstakademiet som omdrejningspunkt for en gruppe unge kunstnere, der var inde i varmen hos landets pengestærke mæcener og magtfulde kunstprofessorer.

Men der var også kunstnere, der stod udenfor og ikke fik plads i succeshistorien om den danske guldalder. Dem trækker vi også frem i udstillingen, fordi deres historier og værker er utroligt medrivende og kan nuancere vores opfattelse af guldalderen. Glæd jer til en flot udstilling og fantastiske historier om stor kunst og store følelser. Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum til 7. januar 2024, hvorefter den rejser til Fuglsang Kunstmuseum.

Både Ribe Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum ønsker at takke følgende fonde for generøs støtte til udstillingen: Arne V. Schleschs Fond, Augustinus Fonden, Bikubenfonden, Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse, Frimodt-Heineke Fonden, Hoffmann og Husmans Fond, Knud Højgaards Fond, Kulturministeriets Forskningsudvalg, Ny Carlsbergfondet, Skibsreder Carsten Brebøls Almennyttige Fond, Sportgoodsfonden, Ulla og Erik Hoff-Clausens Familiefond, William Demant Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Praktisk information
Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum 30. september - 7. januar 2024, hvorefter den vises på til Fuglsang Kunstmuseum 2. februar til 20. maj 2024.