17.6.-10.9.2023

Vildt nok. Jagt i dansk kunst

Det kommer til at handle om kunst, natursyn, dyr og fællesskab, når vi i 2023 præsenterer 200 års jagtmotiver i dansk kunst.

I sommerens store udstilling præsenterer vi omkring 60 jagt-relaterede kunstværker inden for maleri, skulptur og fotografi. Blandt de udstillede kunstnere er P.S. Krøyer, Johannes Larsen og Kathrine Ærtebjerg. Vi zoomer ind på, hvordan jagtmotivet gennem de seneste 200 år er blevet behandlet af danske kunstnere i portrætter, landskaber, genrebilleder og opstillinger. Herigennem kan vi se skiftende tiders forhold til natur og naturlighed, dyrevelfærd, biodiversitet og bæredygtighed, og vi kan se de sociale og kulturelle fællesskaber, der traditionelt har knyttet sig til jagten.

A. Mackeprang (1833-1911): Kronhjort ved en sø, morgendis

Blandt kunstnerne findes både jægere med et indgående kendskab til jagtens dyr og landskaber og ikke-jægere, som ser på jagten med en udenforståendes mere undrende blik.
Kunstværkerne suppleres med kulturhistoriske og naturhistoriske genstande. I udstillingen indgår interviewfilm med en række jægere, og publikum opfordres til at dele egne jagt- og/eller naturoplevelser i korte fortællinger og fotografier, som kommer til at indgå som et spændende og engagerende element i udstillingen.

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog og aktivitetsprogram for skolebørn, voksne og familier. Blandt aktiviteterne er en vildt-festival i museumshaven 26.-27. august, som afholdes i samarbejde med BlivNaturligvis og Danmarks Jægerforbund.

Praktisk information
Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum 17.6.-10.9.2023, hvorefter den vises på til Fuglsang Kunstmuseum, Faaborg Museum og Skovgaard Museet.

Udstillingen er generøst støttet af: 15. Juni Fonden