Hvis portrættet var en scene - en forløb om selviscenesættelse
Målgruppe: Fra mellemtrinnet
Undersøg museets portrætmalerier med begreber fra teaterverdenen: Kropssprog, kostumer, kulisser, rekvisitter og roller. Begreberne skal hjælpe eleverne med at identificere nogle af de elementer, som kunstnerne har brugt til at iscenesætte de mennesker, de portrætterer.

Malthe Engelsted. Arbejdsfolk, 1886. Ribe Kunstmuseum
Billedkunst
Færdigheds- og vidensområder og -mål
Efter 6. klassetrin
Billedanalyse:
- Eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder
- Eleven kan analysere billeders funktion i en given kontekst
- Eleven har viden om billeders kommunikative funktion
Dansk
Færdigheds- og vidensområder og -mål.
Efter 9. klassetrin
Dialog:
- Eleven kan argumentere og informere
- Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog
Krop og drama: - Eleven kan bruge kroppen som udtryk
- Eleven kan analysere eget og andres kropssprog
It og kommunikation: - Eleven kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet
- Eleven kan vælge digitale teknologier i forhold til situationen
- Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab