Væve-workshop fra april til juni 2024

Vær med til at skabe et stort væve-værk på Ribe Kunstmuseum sammen med kunstner Louise Hindsgavl

Vær med til at skabe et 20 meter langt vævet kunstværk sammen med en masse andre væve-interesserede mennesker. Værket skal indgå i en stor Louise Hindsgavl-udstilling, som Ribe Kunstmuseum åbner i oktober 2024.

Vævegruppen mødes følgende datoer:

Tirsdag 9. april kl. 11-14
Lørdag 27. april kl. 12-15
Torsdag 7. maj kl. 11-14
Lørdag 25. maj kl. 12-15
Lørdag 15. juni kl. 12-15
Tirsdag 25. juni kl. 11-14

Du behøver ikke at have været med fra starten eller være skrap til at væve. Det vigtigste er interessen og det gode humør. Følg med i arbejdet, og bliv medlem af FB-gruppen Væveværket til Ribe Kunstmuseum her: https://www.facebook.com/groups/799817285532232

Louise Hindsgavl fortæller om sit udstillingsprojekt på Ribe Kunstmuseum:

"Det er en udstilling, der tager udgangspunkt i museumsbygningens historie. Her betyder vævning en stor del, for Balthazar Giörtz, som byggede huset til sin familie, ejede et stort bomuldsvæveri i Ribe. Han havde også et bomuldsspinderi, som lå der, hvor Kannikegården ligger nu.

Siden gik Giörtz fallit, og hans hus blev købt af 15 af byens borgere, som gerne ville have et kunstmuseum i Ribe. Kunstmuseet ville altså aldrig være blevet skabt, hvis ikke borgerne i Ribe var gået sammen, og det synes jeg er vigtigt at få frem. Bygningen ville heller aldrig være bygget, hvis ikke det var for Giörtz´ væveri. Disse to vigtige dele håber jeg, at vi kan forene i et 20 meter langt væveri, som vil indgå i udstillingen.

Jeg vil derfor gerne invitere alle, der kunne være interesseret i at være med til skabe det lange, vævede værk i udstillingen, til at mødes med mig til en kop kaffe i Ribe Kunstmuseums café lørdag 2. marts kl. 14.00.

Der er ingen krav til væveerfaring. Alt du skal have med, er din skaberglæde. Tag din søster, dine venner eller din nabo med. Jo flere, jo bedre.

Værket skal gå fra mørke farver til lyse nuancer. Det er helt åbent, om man har lyst til at væve abstrakt, i et mønster, figurativt eller noget helt andet. Man bestemmer også selv, hvor på værket man væver.
Al vævning kommer til at foregå på museet. Jeg forestiller mig, at værket er godt på vej, når udstillingen åbner i oktober, og at det bliver færdigt i løbet af de fire måneder udstillingen varer.

Hvem er jeg? Jeg er opvokset i Ribe og blev student fra Ribe Katedralskole i 1991. Jeg har siden taget en uddannelse på Designskolen Kolding med keramik som hovedfag. Siden har jeg arbejdet som kunstner med porcelæn og andre materialer.

I 2023 lavede jeg en stor udstilling på Holmegaard Værk ved Næstved, som også tog udgangspunkt i historiske fortællinger. Det blev helt godt, og jeg håber, vi sammen kan skabe noget lige så vellykket i Ribe.

Med vævre hilsner
Louise"

Vi håber, at rigtigt mange vil være med til at lave noget helt særligt på Ribe Kunstmuseum. Hjerteligt velkommen!