27.1.-20.5.2024

I lyset af Nordafrika - J.F. Willumsen og andre danske kunstnere

Sammen med Willumsens Museum sætter vi fokus på Nordafrika og de nordafrikanske kulturer hos J.F. Willumsen og hans samtidige danske kollegaer.

”Du har takket ja til tilbuddet fra Oran men foretrækker Tunis eller Algier, også jeg – Oran er helt sikkert en lille ubetydelig by. Men hellere Oran end ingenting –”

Sådan skriver den danske kunstner Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958) til sin samlever, danseren Michelle Bourret (1863-1958) forud for deres tur til Oran i Algeriet i 1913. Og på den måde indledes en tre måneder lang rejse til Algeriet.

Heldigvis bliver opholdet særdeles frugtbart for Willumsen, og det er med stor glæde, at vi i samarbejde med Willumsens Museum kan præsentere en samlet fremstilling af Willumsens værker fra Algeriet - en mindre kendt del af Willumsens arbejde.

Foruden Willumsens malerier, tegninger og skitser fra Tunesien (1914) og Algeriet (1931) vises værker af blandt andre Th. Philipsen, Edith Willumsen, Rudolph Tegner, Jens Lund, Gerda Wegener, Olivia Holm-Møller, Ernst V. Brandt, Agnete Therkildsen og Ejler Bille. Disse kunstnere udforskede også de nordafrikanske landes æstetiske muligheder.

J.F. Willumsen: Arabere. Tiggerkvinden Votma (1914). SMK

Udstillingen viser de danske kunstneres visuelle fortolkning af de nordafrikanske lande og kulturer, et blik på de nordafrikanske regioner udtrykt i f.eks. datidens aviser, tv-programmer og turistbrochurer samt en mere nutidig betragtning af landenes forhold og udvikling. Derudover vises også kunstnernes mange indtryk fra rejserne og deres rejseskildringer i form at udpluk fra kunstnernes skitsebøger, dagbogsoptegnelser og souvenirs.

Praktisk information
Udstillingen vises på Ribe Kunstmuseum fra 27. januar til 20. maj 2024 og er blevet til i samarbejde med Willumsens Museum i Frederikssund. Her blev udstillingen oprindeligt vist i 2023-24 og skabt af udstillingens kurator, kunsthistoriker Johan Zimsen Kristiansen og Willumsens Museum.